Własna firma

Zakładasz firmę, przeczytaj kilka porad

Początki prowadzenia firmy nie są łatwe. Nie znajomość przepisów, rynku, i narzędzi powalających efektywnie zarządzać firmą sprawiają, że właściciele firm popełniają wiele błędów. Decyzje podjęte we wczesnym stadium prowadzenia działalności mają często długotrwałe i daleko idące skutki. Oto subiektywny wybór kilku pułapek zastawionych na przedsiębiorców rozpoczynających działalność.

Założenie firmy 1-szego dnia miesiąca lub pod koniec miesiąca
Przejście z „małego” na „duży” ZUS jest bolesne, ale można je osłodzić. W Jaki sposób? Wystarczy założyć firmę 2 dnia miesiąca. Zgodnie z przepisami prawo do małego ZUS-u przysługuje przez pełne 24 miesiące. Jeżeli więc pierwszy miesiąc działalności jest niepełny, to okres 24 miesięcy liczony jest począwszy od kolejnego miesiąca. W związku z tym wystarczy założyć firmę 2 dnia miesiąca, aby prawo do „małego” ZUS-u przysługiwało przez 25 miesięcy bez jednego dnia. A to oznacza oszczędność na składkach ZUS na poziomie 600 zł.

Kilometrówka
Wprowadzenie samochodu do środków trwałych dobra czy złą decyzja? Czasami słyszymy że wprowadzenie samochodu do majątku firmy to zła decyzja, bo sprzedaż takiego samochodu będzie oznaczała konieczność zapłaty podatku dochodowego i VAT-u. Niestety, jest to pewien „skrót myślowy”. VAT przy sprzedaży samochodu firmowego płaci się, wówczas gdy: odliczyło się VAT podczas kupna, nie minęło 6 miesięcy od wprowadzenia samochodu do firmy. Tak więc sprzedaż samochodu firmowego to przychód, ale amortyzacja neutralizuje jego podatkowe skutki. Ponadto  gdy wprowadzamy używany samochód do firmy, za jego wartość początkową można uznać cenę zakupu, niezależnie od tego ile ma lat (o ile mamy na to dowód, np. umowę kupna-sprzedaży). Na przykład samochód kupiony 10 lat temu – łatwo sobie wyobrazić o jak dużej oszczędności jest tutaj mowa. Jeżeli więc jesteśmy właścicielem samochodu samochód i nie planujemy jego sprzedaży w nadchodzących miesiącach to wprowadzenie go do majątku firmy jest własciwą decyzją. Kilometrówka znacząco ogranicza możliwość rozliczania kosztów.

Obawa przed formalnościami
Sytuacja Wyraźnie zmieniła się w porównaniu z tym, jak wyglądała jeszcze kilka lat temu. Założenie firmy to wniosek o wpis do CEIDG i rejestracja w ZUS-ie (opcjonalnie także do VAT) – przy dobrych wiatrach można tego dokonać w jednym miejscu. Nie ma już wizyty w GUS-ie, zakładania konta firmowego i pieczątki. Potwierdzenie wpisu do ewidencji można wydrukować z internetu w każdej chwili, a numer wpisu przestał funkcjonować jakiś czas temu. REGON w zasadzie wykorzystuje już tylko GUS i nie ma większego znaczenia. Krótko mówiąc –dziś jest znacznie prościej, niż było. 

Nierozliczanie spóźnionych kosztów
Każde biuro rachunkowe ma określony dzień miesiąca, do którego należy dostarczyć dokumenty, aby zostały zaksięgowane. Początkujący przedsiębiorca może być przekonanym, że jeśli nie posiada faktury kosztowej w terminie określonym przez biuro rachunkowe, to sprawa przepadła – nie można zaksięgować kosztu To błąd.  Koszty można rozliczać przez cały rok podatkowy, i to bez sporządzania korekt. Jeśli natomiast chodzi o VAT, to podatek z faktury można odliczyć w miesiącu (kwartale) jej otrzymania lub w ciągu dwóch kolejnych miesięcy (kwartałów). Po tym okresie wciąż można dokonać odliczenia, ale wówczas niezbędna jest korekta deklaracji VAT.


Podatki miesięczne a dlaczego nie kwartalne?
Przeważająca większość przedsiębiorców rozpoczyna działalność od rozliczania podatków, co miesiąc i bardzo rzadko jakiekolwiek biuro rachunkowe, poleci na starcie inne rozwiązanie. Dlaczego? Najprawdopodobniej z obawy przed tym, że przedsiębiorca może nie być w stanie zgromadzić, co kwartał wysokiej kwoty do zapłaty podatków. Rozliczenia kwartalne mają jednak więcej zalet niż miesięczne na przykład:
1. przedsiębiorca ma do dyspozycji środki pieniężne, które przy rozliczeniu miesięcznym musiałby wpłacić do urzędu skarbowego. Może je wykorzystać w inny sposób
2. opłacając podatki co kwartał łatwiej jest utrzymać płynność finansową w sytuacji, w której kontrahenci spóźniają się z płatnościami. 
3. rzadsze kontakty z urzędem skarbowym. Deklaracje podatkowe składa się bowiem tylko 4 razy w roku, a nie 12
4. Kwartalny VAT umożliwia skorzystanie z metody kasowej Rozliczanie podatku VAT w systemie kwartalnym jest ściśle powiązane z prawem do skorzystania z metody kasowej. Inaczej, rozliczenie miesięczne wyklucza stosowanie metody kasowej. Kwestia ta dotyczy jednak tylko firm mających status małego podatnika (chodzi o przedsiębiorców, których wartość sprzedaży wraz z podatkiem VAT nie przekracza w ciągu roku podatkowego kwoty 1,2 mln euro).

Kto może rozliczać się kwartalnie?
Z możliwości płacenia podatku VAT i zaliczek na podatek dochodowy co trzy miesiące mogą skorzystać: mali podatnicy (kryterium dla uzyskania statusu małego podatnika podane jest powyżej), osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, które nie prowadziły firmy w ciągu dwóch lat poprzedzających założenie działalności gospodarczej.


powrót
Kontakt


Skontaktuj się z nami:

Biuro Rachunkowe Agnieszka Miśkiewicz
ul. Marcelińska 92, 60-324 Poznań
Biurowiec SIGMA, I piętro

mailowo na adres: biuro@br-miskiewicz.pl
telefonicznie: +48 509 099 518
lub za pomocą formularza

NIP: 6171389396
REGON: 250847754


Jeżeli są Państwo zainteresowani naszą ofertą, mają pytania do usług lub chcą otrzymać wycenę, prosimy o wypełnienie poniższego formularza. Podane poniżej dane posłużą nam wyłącznie do udzielenia Państwu informacji zwrotnej.